fredag 7 januari 2011

Inget för veklingar! :)

Om ni inte visste det sedan tidigare så får ni det säkert bekräftat nu - att jag är lite knäpp ibland...
Men jag måste bara dela med mig av min nässköljningsupplevelse i morse.  Jag köpte en sån där näskanna för säkert ett år sedan och den har bara legat i en låda för jag var för nervös att prova den...

Jag har hört att de ska vara jättebra och är i många kulturer en del av den dagliga hygienen.  Man spolar bort allt skräp och föroreningar som man andas in under dagen och det ska tydligen underlätta vid förkylning eller om man har allergier.

I morse hade jag tryck i bihålorna p.g.a. min förkylning och tänkte att jag måste ju prova den där grejen till slut.  Jag blandade i 1tsk salt i ljummet vatten och hällde på...  Det kluriga är att hitta rätt vinkel så att vattnet rinner ut ur motsatt näsborre.  Lutar man sig lite bakåt så far det ner i halsen och för långt framåt så blir det som en kallsup i näsan!

Det var faktiskt inte så farligt.  Jag trodde att det skulle vara som när man tar näsdroppar - men det var det inte alls.  När jag var färdig så hade faktiskt det mesta av trycket försvunnit i bihålan! :)
Videon tittas på på egen risk! :)
Kram och djupa friska andetag!

4 kommentarer:

  1. Åhhh va du är modig;-) Jag har sett såna där men aldrig vågat köpa, eller hade köpt så vette tusan om jag hade vågat pröva;-) Bra gjort!!!
    Kram K

    SvaraRadera
  2. i don't speak swedish, but i LOOOOOOOOOVE my neti pot!! and i am assuming since you are posting photos about your nasal hygiene, you too are a lover!!! p.s. i'm mad that all your blogs are in swedish!! i wanna know the fun stuff too! i feel left out! :) love you, girl!

    SvaraRadera
  3. gick på yoga för gravida när jag väntade Hardy och det inleddes med en så'n där sköljning. Bra kanske. Men det enda jag minns är när den manlige, danske yogagurun sade till alla oss kvinnliga tjockisar som låg på golvet att vi skulle "spänna könsorganet". Kunde räkna till minst fem huvuden som vreds upp för att titta hur han gjorde :)
    P

    SvaraRadera
  4. Oj, vad jag garvade av att titta pa din video:) Du ar verkligen modig som vagade, jag har provat nagot liknande men fick aldrig till ratt snitsen och da kom saltvattnet ner i halsen i stallet - Blah! Kram pa dig och hoppas forkylningen gor over snart.

    SvaraRadera