onsdag 29 december 2010

Borsta alltid tänderna innan läsning!

Jag spenderar så himla mycket tid med att få barnen att sova...  Jag tror att vi måste starta någon annan natt-rutin.  Just nu läser vi 2-3 böcker i Skyler eller Porters säng.  Porter somnar normalt först och sedan måste jag gå och sitta på soffan och hålla Oliver så att han inte stör Skyler...  När Oliver väl har somnat så inser jag att Skyler bara ligger där och väntar på mig - hon kan vänta hur länge som helst!  Men jag vill ju bara gosa med dig, gnäller hon när jag försöker vara tuff och säga att hon måste lära sig att somna själv - men så veknar jag normalt efter ett tag (vilket JAG VET att hon vet) och tänker att vad spelar det väl för roll om jag ligger och gosar med henne litegrann - hon vill ju bara ha kärlek...  För det mesta är detta när jag somnar - även fast jag aldrig känner mig trött till att börja med...   Ibland väcker Danny mig när han kommer hem och ibland låter han mig sova tills jag vaknar mitt i natten med oborstade tänder...  Det värsta med att borsta tänderna mitt i natten är att man kvicknar till med denna mintfräsha smak i munnen!!!

Vår nya rutin ska bli att läsa böcker på ett neutralt ställe som soffan i vardagsrummet och sedan måste de lära sig att somna själva i sina egna rum.  Jag vet att det är svårt med nya rutiner, men jag kan redan känna hur skönt det ska bli - och det är alldeles tvunget om jag ska orka med det schema vi har just nu...  Min andra nya rutin är att borsta tänderna med barnen innan jag läser deras böcker så att om jag av någon anledning skulle somna i en av barnens sängar - vilket ju ALDRIG kommer att hända, så kan jag gå raka vägen förbi badrummet och in till våran säng mitt i natten... om det mot förmodan skulle behövas... som jag ju inte tror... kanske... ;)

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar