tisdag 28 december 2010

Julskinkan blev Mexikansk!

Hade tänkt ge ett litet tips på typisk Kalifornien-mat igår kväll - men jag somnade i Porters säng när vi läste godnattsagan...

Middagen igår bestod av återanvändning av julskinkan som jag skar upp och stoppade i Quesadillas.  Här i Kalifornien är mycket mat influerat av Mexikanska rätter och quesadillas är en av de enklaste, snabbaste rätter man kan göra när man inte känner för att laga mat "på riktigt"...  ;)  Det går utmärkt att använda överbliven kyckling, fisk eller räkor och lika bra går det med köttfärs, köttbitar eller någon kryddig korv.  Normalt brukar jag ha spenat i, men det hade vi ingen - ruccola och majs är också bra grönsaker att ha i... Quesadillan kan varieras i oändlighet - det är bara upp till en själv att vara påhittig!

Igår använde jag mig av:

Tortillas
Skinka i bitar
Ganska rikligt med riven ost
Tomat i bitar
Purjolök

Gör så här:  Häll ett par droppar olivolja i en uppvärmd stekpanna och lägg i tortillan. Lägg i fyllningen på halva tortillan och vik den dubbel - stek på mellanvärme tills den blir gyllenbrun - vänd och stek på andra sidan.

Igår åt vi dem med hemmagjord guacamole.  Man kan ju också servera salsa eller creme fraishe (stavning?) till. :)



Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar