onsdag 8 december 2010

"Du har blivit tvärtemot bestulen"

Ni kanske har hört om en film som heter "Pay it forward" där en lärare utmanar sin klass att hjälpa tre människor med en tjänst och sedan uppmuntra dem att föra det vidare.

Det är faktiskt härligt att se hur lätt folk kan uppmuntras av andra.  Jag själv blev motiverad att stödja en familj till jul av en fantastisk mamma, Malin, på Svenska Skolan.  Danny blev motiverad av mig och startade en klädesinsamling på jobbet för att ge till många av deras temp-arbetare uppe i LA som inte har det så bra ställt.  Och många fler på Svenska Skolan donerar också till jul. :)

På Starbucks för ett par år sedan så var det en kvinna i Drive Thru:n som bestämde sig för att betala för bilen bakom sig också och sedan körde anonymt därifrån.  Detta ledde till att hundratals personer gjorde samma sak för bilen bakom och även lämnade lite extra till pengainsamlingen som Starbucks hade för att köpa leksaker till behövande barn.  Vissa säger att detta var en planerad PR-kupp - men vad spelar väl det för roll om det nu var det?  Alla blev uppmuntrade och peppade att ge tillbaks!

...Fast Tvärtemot!
Jag såg en intervju med Rainn Wilson (Dwight Schrute i the Office) där han pratade om sin nya bok som  precis har kommit ut. Där uppmanar han folk att göra annorlunda saker, men en sak som fastnade för mig var "Reversed Pickpocket" alltså "Motsatt Ficktjuv".  Man ska alltså stoppa i ett par dollar eller vad man känner för att ge i någon främlings ficka eller ryggsäck.  Man kan lägga till en lite lapp där det säger "Du har blivit tvärtemot bestulen" eller något sånt och önska dem en God Jul. :)  Jag tyckte det var en jättekul ide', men det är nog viktigt att man tränar lite hemma först så man verkligen kan göra det i smyg...

Kram!

1 kommentar:

  1. Ja men det var ju supergulligt, det maste jag prova nagon gang. Fragan ar ju om folk blir arga nar dom kanner min hand i bakfickan :)

    SvaraRadera