onsdag 3 november 2010

8 km på löparbandet.

Nyligen hemkommen från gymet, har ätit havregrynsgröt och har en sovandes Oliver som har varit på playdate nu på morgonen - dagen har börjat bra! :)

Det blev 5 miles (drygt 8 km) på löparbandet.  Normalt brukar jag springa 3 miles (5km) och cykla intervaller - 2 min. vanligt tempo, 2 min. fullt tempo - i ca 20 min.  Men sedan jag har gjort illa min svanskota måste jag skippa cyklingen och har varierat med trampmaskiner (heter det så) istället.  Idag blev det bara löparbandet alltså.  Jag sprang i behaglig takt i 4 miles (6.4 km) och den sista "milen" körde jag intervallträning - joggade 400 m, sprintade 400 m- ggr.2. (det finns en bana på löparbandets display, så jag kan hålla koll på avstånden).  Jag tycker det är kul att variera med intervaller  - det bryter upp träningen och pushar en lite extra.

Sedan blev det lite styrka och stretching.  Jag föredrar att göra mestadelen av styrkeövningarna själv, utan vikter.  Jag använder träningsbollar mycket, för situps och armhävningar etc.  Genom att använda en boll när man gör situps så tvingar man kroppen att stabilisera sig och hålla balansen och därigenom används många fler muskler jämfört med om man gör dem på golvet.  Detsamma gäller såklart med armhävningarna.  Och med smalbenen vilandes på bollen så hamnar ju kroppen i en annan vinkel för armhävnigarna och det blir fokus på andra muskler.  Jag varierade dessa med "vanliga" triceps push ups, där man håller armarna tätt till kroppen och pekar armbågarna bakåt i armhävningen.

Stretching är väldigt viktigt för mig.  Jag får lätt ont i vekryggen när jag går och bär på barnen eller bara står eller går mycket.  En massageterapeut i Sverige visade mig en gång på en muskel långt inne i skinkorna som var så tight på mig och det förändrade mitt liv.  Jag har insett hur viktigt det är att stretcha fram och baksidan av låren och höftböjarna, och framför allt rumpan för att lindra ryggont.  Ibland när jag har lite extra tid på kvällen brukar jag lägga ett par gummibollar under vardera skinka för att verkligen komma åt dessa muskler på djupet.  Ibland gör det fruktansvärt ont, men bara man ligger en stund så tvingas musklerna att slappna av.  Jag skulle behöva en sån stund just nu, känner jag...  men det får bli någon annan gång - nu är det dax att hämta upp Porter från skolan.
*Kram*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar