måndag 8 november 2010

Jordnötssmör

Har haft en underbar söndag med familjen.  Lite blåsigt och kallt på beachen, men barnen sprang ändå omkring vid vattenbrynet och hade kul.  Vi hittade massor med "sand dollars".  Jag måste undersöka vad de egentligen är - jag tror någon sorts korall, men vet inte säkert...

Vill tacka mina vänner för visat intresse av min blogg och också passa på att svara på en fråga som jag fick på F.B.  Jag tyckte den var viktig, speciellt för oss Svenskar som inte växer upp med att äta jordnötssmör och som många (mig inkluderat) trodde att det bara är feta amerikanare som äter... :

Anna Fridman November 6 at 1:56pm Report
Tja ikko läste din trevliga blogg och såg vältränade dig äta jordnötssmör. Hur är jordnötssmör i GI ?
Erika Nordenstrom-Benninghoff November 6 at 2:47pm

Hej Anna - vad kul att du kollade in min blogg.

Jordnötssmör har faktiskt relativt lågt GI. Jag använder ett märke som är naturligt och har lite socker i sig. Det enda problemet är att jordnötssmör har mycket kalorier, men man äter ju inte så stora mängder. Fettet är till största delen fleromättat - vilket ju är bra - och du får i dig mycket protein.

Jag vet, innan jag kom hit kunde jag inte förstå hur folk kunde äta jordnötssmör och det tog faktiskt flera år för mig att lära mig tycka om det. Man tänker ju på de typiska amerikanska mackorna med jordnötssmör och sylt på ett svampliknande vitt bröd... men det är faktiskt ett bra val för ett snack.

Här har vi ju också mandelsmör som har lägre fetthalt och "solrosfrösmör" som är ett ännu bättre alternativ och är okej för nötallergiker att äta.

Kram på dig! 


Det var jättekul att få svara på en fråga - hör gärna av 
er om ni har andra frågor. Kommentarer på mina inlägg gör mig också glad! :)


Nu är det dax att sova och ladda för en ny vecka.

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar