lördag 13 november 2010

Gummisnopp

Allt detta klistrande med löv påminner mig om när Oliver kom hem efter en promenad med Danny.  Han springer upp till mig och säger glatt "titta mamma, en luva!  En luva, mamma!"  En luva?  Jag tittar på honom och han står där med ett stort fint LÖV i handen...

Ha ha allvarligt, Danny - jag uppskattar att du försöker prata Svenska med barnen, men om du ska lära dem så bör du ju använda rätt ord...  annars får du ju gärna lära dem engelska... :)

Det blir många felsägelser i vårat hus p.g.a. att barnen växer upp med två språk.  Det senaste som bara får mig att rysa är att passa - "to fit".  "Mamma, de här byxorna är för små, de kan inte fi**a mig längre!"  Passa, ängeln - passa...  Det är ju såna ord som man bara får upprepa hela tiden och hoppas att de har lärt sig dem innan nästa gång vi åker till Sverige...

En gång när Skyler var liten kom hon till mig och sa "Mamma, jag vill också ha en sån där gummisnopp som du har"  Gummisnopp? Shit - var har hon fått det ifrån???  "Ja, en sån där gummisnopp som du har i håret"  Aaaah, gummisnodd... (stor suck...)

Kram!

2 kommentarer:

  1. Å så himla skoj att du bloggar:)
    Era språk svårigheter påminner mig om en bekant från Australien. Han hade svårt i början med svenskan, och med att få in orden "skitbra", "skitlätt", "skitsnygg" osv...
    Han kom hem en dag och sa till sin fru
    -"Idag såg jag en bil som vi bara måste ha! Den är snygg som bajs alltså!";D

    Kram Susanne Gustavsson

    SvaraRadera
  2. Ha ha, ja det är nästan värre när det är vuxna... Med barn kan det ju i alla fall vara lite gulligt, men en vuxen man som går omkring och säger "bajsbra" är inte så charmigt... :)
    Kram!

    SvaraRadera