tisdag 23 november 2010

Dramatiskt tandläkarbesök...

Har haft en dramatisk eftermiddag - i alla fall ur en 6-årings perspektiv...  Tog barnen till deras nya tandläkare för en check-up och för jag var rätt säker på att Skyler hade ett hål...  Barnen var toppen och tandläkaren med personal var jättebra.  Porter fick ha på sig coola solglasögon för han blev så bländad av ljuset och de låg och tittade på Toy Story 2 på små TV apparater uppe i taket.  Oliver var fantastisk - lät dem ta röntkenbilder och rengöra tänderna och allt som behövdes...

Allt var frid och fröjd och Skyler visade sig ha ett hål som måste lagas.  Vi kom överrens om at lägga i vit fyllning - för Skyler vägrade ha silvrig amalgam som pappa... (inte för att jag ville att hon skulle ha det heller).  De gav henne lustgas och bedövningssprutor och hon låg blixtstilla hela tiden - sån duktig tjej!  När sedan tandläkaren hade fyllt hålet som var rätt så stort och låg illa till, så visade det sig att hela hålet inte kunde fyllas (eller något sånt) för att det låg under tandköttet... och tandläkaren sa att det enda de kunde göra var att sätta på en metallkrona över hela tanden (!)  Detta är något jag aldrig hade sett innan jag flyttade till USA, men något som är ganska vanligt här - att de sätter metallkapslar/kronor över mjölktänderna om de är svåra att laga.  Tandläkaren slutförde jobbet och jag fick betala $220 (1520 kr) för lustgasen och bedövningen och den vita fyllningen som nu inte syns i alla fall...  och detta är MED försäkring som vi betalar för varje månad...

Skyler var okej - kände sig sådär mosig och värkig som man gör efter en lagning och bedövning, men var ändå vid gott mod tills vi kom hem och hon ställde sig framför spegeln och ser den silvriga kindtanden!!!!  Hon bara skrek rätt ut!  Vad är det här? Jag sa ju att jag inte ville ha silver och så fick jag en HEL TAND!!!  Å, jag mådde så dåligt för henne och försökte trösta henne om att den där tanden kommer ju i alla fall ramla ut en dag...  Men i hennes liv kommer det ju ta en evighet...  Hon trodde aldrig att hon skulle kunna gå till skolan igen och att hennes tand kommer ju inte ramla ut förrän hon går i tvåan!  (mycket längre tänkte jag, men det sa jag ju så klart inte...)  Jag kände mig så låg, när hon storgråtandes tittade på mig och sa - "men varför sa du inte bara nej?  varför sa du inte till henne att inte sätta den där på mig?  de hade hellre fått tagit bort hela tanden, I don't care!"  Om jag bara hade kunnat tagit på mig alla de där känslorna så hon slapp ha dem...  Jag har nu på kvällen försökt undersöka andra möjligheter såhär i efterhand, men det verkar som om det här är det som erbjuds...  Om man inte ska göra någon slags porslinskrona - men då blir det kosmetiskt och då kostar det ju hur mycket som helst... för en mjölktand...

Skyler och Porter får tänderna rengjorda



Min fina, älskade Skyler blev i alla fall lugnare på kvällen och har efter mycket kärlek och gos och luciasånger som vaggvisor somnat gott bredvid mig...  Hjärtebarnet!

Kram!






Kolla in när lilleman tar röntkenbilder!!!
Ollie får också tänderna rengjorda

1 kommentar:

  1. Stackars Skyler! Svårt att förklara för dem också när de är så små.

    Själv är jag dörädd för tandläkaren. Har också fått lustgas vid större ingrepp, men tack vare en gudomlig tandläkare, har den värsta skräcken släppt. Klarar nu mindre lagning med bara bedövning...mycket bedövning...ca 4-5 st sprutor...;)

    Hoppas Skyler mår bättre idag, och kanske till o med kan komma att tycka att den där silverkapseln är rätt cool:)

    SvaraRadera