tisdag 16 november 2010

Överlevnadstips för småbarnsföräldrar - och andra också för den delen... :)

Oj, jag blev lite "sidetracked" där - jag tänkte faktiskt skriva om hur bra det funkar med att turas om att ta barnen till skolan...  Det har verkligen underlättat mycket för mig och låtit mig ha lite välbehövd egentid.  Jag har därför funderat på lite andra saker som jag gör - eller bör göra - för att överleva detta småbarnsstadie som jag är mitt uppe i nu:

Överlevnadstips för Småbarnsföräldrar:

  • Byt barn... med varandra.  Om ni har barn i lekgrupper, barngymnastik eller andra aktiviteter - hitta en förälder, som du litar på och turas om att ta med varandras barn.  Ni kan också turas om med en granne eller vän att passa varandras barn i ett par timmar varje vecka.  Barnen lär sig att umgås och leka med andra barn.  Jag har också insett att när det är min tur att ha min väninnas dotter, så är mina killar mer sysselsatta med sin vän än om det är bara jag där... 
  • Skriv ett städschema.  Okej, ni behöver inte vara lika ingående som jag är med mitt (http://www.erikanordenstrom.blogspot.com/2010/11/kliver-ur-mina-trosor-jeans-och-sockar.html), men det är så mycket enklare att ha ett eller två rum att städa om dagen än att ha allting framför sig till helgen...  Jag vet många som spenderar halva lördagen med att städa i stället för att kunna slappna av och umgås med familjen.
Det blev den till vänster - inte helt otippat... :)

  • Lägg fram klädval.  Jag har inte så mycket problem med pojkarna, men för Skyler kan det ta evigheter att ta på sig kläderna på morgonen - hon bara fastnar framför spegeln!  Vi har kommit överrens om att hon får välja mellan två stycken outfits som jag lägger fram på sängen, komplett med skor och allt - det är så mycket lättare!  Självklart får jag ju anpassa mig ibland om jag har valt "helt fel", (jag vill ju också att hon ska få ha sin egen stil...) men då brukar det bara handla om ett plagg istället för en hel utstyrsel.
  • Nyttiga snacks tillgängliga i kylskåpet.  Vi har en låda i kylskåpet där barnen kan ta sig en liten snack om de är "superhungriga".  Jag har inte så stenhårt matschema - och ibland är man ju inte hungrig på samma tid, speciellt om de har olika lunchtider på skolan.  Då tycker jag det är okej att de kan ta sig lite ost, morötter, gurka, äpple, körsbärstomater, sockerärtor eller något som jag ändå vill att de ska få i sig under dagen.  Fast de får hålla sig borta från lådan ett par timmar innan middag!
  • Okej, den här är bara en fundering... men kanske man skulle kunna byta recept med 4 av sina vänner under veckorna.  Om man har förbestämt att Mån. = fisk, Tis. = vegetarianskt, Ons. = kyckling, Tor. = vegetarianskt, Fre. = kött - och så har man ett rullande schema och mailar varandra ett recept innan söndagen.  Då har man ju i alla fall veckodagarnas middagar under kontroll.  Vet inte om det skulle funka i längden, men man kan ju testa...  Risken är ju att man får ett helt kvarter som osar samma mat under veckorna! :D
Näe, nu är det nog dags att jag slutar innan jag börjar fundera alltför hårt.  Kom gärna med egna förslag för hur man kan underlätta vardagen - jag tror att vi alla behöver lite tips och råd ibland! :)

Kram!

1 kommentar:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=P2pG72t_PXU&feature=related

    SvaraRadera