fredag 12 november 2010

Hokus Pokus Filipannkaka!

Tänkte göra det lite "special" och steka amerikanska pannkakor till frukost till barnen i dag.  Ni vet, såna tjocka med smör och sirap på...  Det tog ett långt tag innan jag började äta dessa pannkakor och jag är fortfarande inte sådär jätteförtjust i dem, men med lite justering av receptet tycker jag att jag har fått till en bra - betydligt nyttigare - variant som barnen älskar.  De var därför jätteglada och ville hjälpa till i köket.  Ett vanligt recept har vetemjöl, mjölk, smör, ägg, bakpulver, socker och lite salt.  Själv har jag bytt ut vetemjölet mot vitt fullkornsmjöl och lagt till havregryn, mandlar och linfrön som jag mixar upp till det blir pulvrigt.  Och så brukar jag lägga till blåbär och små bitar av mörk choklad för antioxidanter... och "yumminess"!

Så barnen och jag började mixa i köket när jag inser att vi inte har några ägg... attans!  Ja ja, jag kollar internet och det finns flera olika recept på "pancakes without eggs", så det ordnar sig säkert.  Man vet inte om det funkar tills man provar, säger jag till barnen och är nöjd över att detta blir en lärorik upplevelse också. :)  Vi fortsätter att jobba när jag inser att jag använde all mjölk till barnens choklad i morse... argh...  Okej, då provar vi något annat - yoghurt naturell får det bli!  Allting går som smort och jag passar på att riva i ett äpple och lägger till lite kanel också.

Pannkakorna blev inte lika fluffiga som vanligt, men jag tycker faktiskt att de blev helt okej med tanke på vad vi använde - yoghurten gjorde dem lite syrliga, men inget som störde.  Men försök att övertala mina barn det!!!  De bryr sig inte om vad vi åstadkommit "från ingenting"!!!  För dom smakar pannkakorna bara inte som vanligt...

Så nu har jag en hel tallrik med konstiga pannkakor som ingen vill äta och ungar som fortfarande är hungriga!

Wohooo, Happy Friday!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar