lördag 20 november 2010

Cross-training och effektiv träning

Jag tog mig iväg på gymmet igår kväll - så skönt!!!  Jag var bara där i 50 minuter men fick en hel genomkörare.  Man behöver faktiskt inte spendera flera timmar på gymmet för att komma i form - det viktiga är hur du spenderar tiden när du är där.

Jag väljer ofta att köra cross-training.  Dvs. att man tränar de stora muskelgrupperna med två eller fler övningar - löpning/cykling eller löpning/simning...  Det är en bra träningsform för att undvika för mycket stress på vissa muskelgrupper som ibland kan hända om man bara håller sig till löpning t.ex.  Musklerna blir jobbade på olika sätt och det är mycket roligare att träna så - man blir inte så lätt uttråkad...

Igår blev det 5km på löparbandet och sedan cykel i 10 min.  På cykeln körde jag intervaller - 1min. lagomt tempo - 2 min. full speed / 1 lagom -2 speed / 2 lagom - 1 speed - 1 lagom.  Att köra intervaller på cykeln sådär efter löpningen tar verkligen ut det sista ur en!

Efter konditionsträningen blev det styrka och stretching.  Här ser jag till att köra effektiv träning för att dra ner på tiden.  Dvs. att man kör en annan muskelgrupp medan den första vilar (växlar mellan övningarna).  Jag växlade mellan situps på boll- armar med benen vilade på boll - och stretching.

Snabbt och effektivt!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar