onsdag 24 november 2010

Sallad - före eller efter måltid?

Okej, så nu har jag suttit vid flera middagar och förundrats över att min svärmor, som har problem med vikten, äter hela hennes portion av mat först och sedan avslutar med salladen...  Jag tycker ju det är självklart att börjar man med sallad - eller äter den med maten - så äter man mindre, och det är därför nyttigare för dig.  Jag var inne och gjorde ett par sökningar på internet i morse för att stärka min åsikt, så jag kunde skriva ett inlägg om hur rätt jag har... ;)  Det visade sig att jag INTE ALLS har rätt?!!?  Eller rätt och rätt - men det var faktiskt många som rekommenderade att äta salladen sist för att hjälpa till med matsmältningen och för att hämma sötbegär...  Wow, intressant - det hade jag aldrig trott.  Jag läste att det är många som har problem med matsmältningen av sallad och att äta den efter maten kan underlätta.  Det där med sötbegäret är ju också rätt så klart (nu när jag hör det :) ) då sallader ofta innehåller tomater, gurka eller någon annan sötare grönsak som kan hjälpa dig att inte vara så sugen på en efterrätt sedan.  Vi svenskar äter ju ofta salladen med maten och det skulle jag tro är bäst - så klart!  För då fyller man ju upp tallriken med mindre mat och så stillas alla smakbehov tillsammans.  Det tycker jag låter rätt!  Ha ha, nu börjar jag låta som min mamma...( http://www.erikanordenstrom.blogspot.com/2010/11/persilja-i-orat.html )  Självklart handlar det ju alltid om att äta allt med måtta.  Vare sig du äter salladen först, under- eller efter måltiden så är det ju viktigt att portionerna är lagom stora och varierande från alla matgrupper.
-Och nu har jag lärt mig något nytt också! :)

Kram!

1 kommentar:

  1. Länge har jag gått runt och undrat det här. Tack.

    SvaraRadera