onsdag 17 november 2010

Min aldeles egen pajdeg! :)

Ibland får jag verkligen till det! (om jag får säga så själv...) :D
Jag älskar paj.  Det är enkelt att göra, supergott och lätt att frysa in för snabba luncher.  Det enda problemet är väl att pajdegen inte är det nyttigaste - men med lite modifiering har jag lyckats göra den lite nyttigare - och jättegod! :)

12 msk rumstempererat smör (för oss amerikaner 1 1/2 stick)
2.5 dl havregryn
2 msk krossade linfrön
ca 25 mandlar
4 dl Vitt Fullkornsmjöl
1 tsk salt
2 msk kallt vatten

Blanda havregryn, linfrön och mandlar i en foodprocessor och mixa tills det blir "mjöligt".  Lägg till alla resterande ingredienser och blanda med fingrarna.  Platta ut degen i en pajform och tryck upp den efter kanterna. Picka hål i degen med en gaffel och sätt formen i ugnen på ca 210 C tills den "torkar ihop sig" och blir lätt lätt brun.

Pajen kan fyllas med i stort sätt vad som helst - den här gången blev det:

1 liten lök (hackad)
2 rivna morötter
2 1/2 dl frusen spenat
2 1/2 dl frusen broccoli
Tärnad skinka
Tomat skivor
Äggstanning på 3 ägg och ca 1 1/2 dl mjölk
Salt
Vitpeppar
Örtsalt
Riven ost

Jag tinade spenaten och broccolin lite lätt i micron och hällde av "juicen", blandade sedan ihop alla fasta ingredienser och lade dem på pajskalet, med tomatskivorna på toppen.  Örtsaltet ströddes på toppen, så att det sedan blev inblandat när äggstanningen slogs på.  Salt och vitpeppar blandas helst i äggstanningen, så att det också mixas in i hela pajen.  Sedan lite riven ost på toppen och tillbaks in i ugnen i ca 45 min. eller tills äggstanningen har stelnat och pajen är gyllenbrun på toppen.

Enjoy!
Kram!

1 kommentar:

  1. Mums!
    Nu äter jag visserligen inte broccoli, men den kan man ju ersätta med annat. Auburgine (stavas?) kanske..

    Sen äter jag inte kolhydrater heller (LCHF), men jag gör min pajdeg på äggvita och philadelphiaost med lite fiberhusk i, och det funkar det också:)

    Byte av recept har vi funderat på här på jobbet också.
    T o m gått så långt så att vi tänkt laga 11 matlådor (vi är 11 som vill vara med) och ta med.
    På så sätt får vi 11 olika lunchlådor (eftersom vi byter med varann). Spännande och lite roligt tror vi.
    Vi har inte prövat än dock...;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera