torsdag 11 november 2010

Enkelt knep för att förhöja nyttighetsfaktorn

Mmmmm... God morgon!

Sitter här med mitt morgonte och en mumsig toast med äggröra på.  Överbliven gårdagslunch lunch blev till en superfrukost! :)  Jag försöker att alltid ha spenat i frysen som jag kan slänga i pasta, äggröra etc. det är ett sånt enkelt sätt att få i sig lite extra fiber, vitaminer och antioxidanter.

Det är intressant att se hur lätt barn lär sig att äta vissa saker, bara de växer upp med det.  Vi hade några vänner här i helgen och lagade scrambled eggs till frukost.  Det var helt omöjligt att föreslå att deras barn skulle äta ägg med spenat i, medan mina barn tyckte det var konstigt att äta gul äggröra... :)

Jag lagar mina scrambled eggs med lite olivolja och Grape seed oil (Vindruvskärneolja?).  Jag slänger den frysta spenaten direkt i pannan med oljan och låter den "tina" på mellanhög värme och vispar upp äggen med lite mjölk, så blir äggen fluffiga utan att behöva så mycket fett.  Salt och vitpeppar brukar räcka för kryddor (barnen tycker inte om att bita in i svartpeppar) men ibland lägger jag till lite riven muskot för extra smak.

Ha en underbar dag - Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar