lördag 27 november 2010

Nyttiga frukostvåfflor

Mmmmm, lördagsmorgon och mumsiga frukostvåfflor - kan dagen börja bättre?
Vi har alltid fullkornsvåfflor i frysen som man bara värmer i brödrosten - jag vet, låter kanske mesigt, men de är jättegoda och så himla enkla!  Finns inte såna att köpa i Sverige, så kan man ju alltid göra egna fullkornsvåfflor och slänga in i frysen för snabb upptining i micron eller brödrosten.  Jag hittade följande recept på internet (kokaihop.se) som jag tyckte lät spännande - kanske kan va något?



Ingredienser (4 portioner/st.)

0,5 dlmannagryn
1 dldinkelfullkornsmjöl
1 dlgrahamsmjöl
0,5 tsksalt 
1 dlKesella Lätt 1% fett
2 dllättmjölk
3 stägg
1 dlvatten

Gör så här

Blanda mannagryn, dinkelmjöl, grahamsmjöl och salt i en bunke. 2) Vispa tillsammans med mjölk och kesella till en jämn smet 3) Rör ned ägg och vatten. 4) Värm järnet och smöra laggen lätt. - Grädda! (Ca 8 st våfflor i enkeljärn)

Hmmm, undrade just över bakpulver, och gick tillbaks och såg att hemligheten bakom dessa våfflor är det ekologiska mannagrynet, vilket tydligen gör att man inte behöver bakpulver... :)

Godast tycker jag är att servera dem med färska bär, skivad persika eller för extra speciella dagar - blanda bär med äkta vaniljglass... I morse blev det med lite smör, blåbär (som jag också alltid har i frysen) och skivad banan - snabbt, nyttigt och gott! :)

Det är en solig, vacker dag i Huntington Beach - dags att gå ut och njuta!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar